maandag 22 november 2010

Granny, Deense, Tiroler en het camee vierkant...

in de winter
als de avonden lang zijn
is het -vind ik- fijn
om een Eindeloos project te hebben

een gehaakte deken bijvoorbeeld
honderden vierkantjes
die zich langzaam
opstapelen
en dan draadjes afkanten
duizenden draadjes..

-de lila was mijn eerste deken-
van de witte haakte ik er vorige winter
twee, een voor mijn dochter
en een voor hier thuis..


af en toe kom je er een tegen
op een rommelmarkt
gebruikt, vaak versleten
maar met Liefde gemaakt
met honderden gedachten

ik neem ze dan maar mee
maar hoeveel dekens kan je gebruiken..


toch heb ik weer zin
in zo'n groot project
maar dan net iets anders
dan wat ik al deed


ik vond in een oud handwerkboek
allerlei verschillende vierkanten
die ik niet kende

de meeste dekens die ik maakte
zijn met de zoals ze ze
hier noemen 'old America' of granny
simpel en snel..

maar een 'antiek vierkant'
of de Tiroler vind ik ook wel wat..
dus ga ik gewoon maar ergens beginnen
en dan zie ik de berg vierkantjes
langzaam groeien
en als het dan uiteindelijk een deken is..
is het Lente..

28 opmerkingen:

  1. Ow wat vind ik die dekentjes mooi...
    had ik maar t geduld om te haken!
    Denk toch maar eens wat rommelmarkten af te stropen..
    op jacht naar zo'n gehaakt stukje heerlijkheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha! That's funny ... finally a blanket and then Spring! I probably wouldn't think it so amusing if I could crochet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heerlijk hè, al die lapjes!! Ik ben het camée vierkant trouwens ook tegen gekomen...ja hier! nr 35 in het boek van Jan Eaton: 200 blocks. Ik vond het een heel gevogel maar hij wordt wel mooi!
    Veel haakplezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige dekens heb je gemaakt! Dat geeft de burger moed. Mijn deken is nog een dekentje...maar nu voel ik me weer gemotiveerd om door te gaan. Ik ben alle granny squares die ik van de zomer maakte op de camping in Zeeland aan elkaar aan het haken (Attic 24: 'joining squares as-you-go'). Ik zal je een foto mailen als ie af is. Hopelijk voor de zomer:)
    Succes met je nieuwe creatie!
    Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WOw...wat een werk zo`n deken..maar wel gaaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke blog om te volgen! Bij dit bericht groeide mijn bewondering meer en meer. Ik vind de dekens erg mooi, maar de moed zinkt me in de schoenen als ik denk hoeveel vierkantjes je er voor moet haken... Leuk vind ik het dat van een simpel draadje zoveel moois kan ontstaan. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Het is een klus, maar dan heb je ook wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig winterproject om mee bezig te gaan lijkt me! Je vorige grannydekens zien er super uit, mooi als je zo kan haken! Succes ermee :) je hebt een prachtige blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, die losse draadjes en dat afhechten. Daar gruwel ik dus echt van..!
    Mijn deken wordt een Mega Granny Square, het rond en rond en rond en rondgaan is heerlijk om te doen. Daarom een makkelijk patroon - ga jij je vooral te buiten aan al die jodelahiti Tiroler vierkantjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind alles wat je meld lief en leuk..maar het liefste de gedachten bij de tweedehands deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ik ben ook begonnen aan zo'n project (eerst mezelf leren haken) en ik moet zeggen...het werkt verslavend. Het ene na het andere vierkantje en ik kan het bijna niet laten liggen...
    Veel succes en ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooit....OOIT ga ik ook beginnen aan een dekenproject. Nu alleen nog leren vierkantjes te haken...

    Wat een prachtige dekens Ingrid!

    Groetjes Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love how your mind works. It is funny how crochet can really take a hold. Once you start, there is no stopping you unless you out and out quit. I did that for quite a number of years but am happier than ever to be back amidst hooks and yarn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. fantastische dekens! ik ben heel benieuwd hoe het nieuwe exemplaar eruit gaat zien. Nog even oefenen voor mij en dan hoop ik ook mijn eerste granny te gaan haken ;)en nog vele daarna....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb net mijn poef afgehaakt en nu lokt de zwarte fatboy, een reuze project, maar een dikke haaknaald en dikke zachte merinowol en kijken of ik voor de lente klaar ben ;-)

    -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Op één winter... 2 dekens?
    Ik ben al een half jaar aan het haken aan één dekentje... en ik zit nog niet eens in de helft. :D Je dekentjes zijn supermooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's heb je weer geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ingrid (Punky Wunky)22 november 2010 om 20:28

    JA super , het is weer dekentjes haak tijd! Ik ben ook weer begonnen. Deze keer voor mijn zus. De eerste twee vierkantjes zijn af. Ze is eind maart jarig, dus inderdaad in de lente is hij ergens af :) Veel plezier met je langdurige project!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een geweldige blog heb jij! kom hier "per ongeluk"terecht en ben aan t genieten.

    even een bescheiden vraagje; ik ben een createa maar heb me zelden op het haakvlak begeven; is een "rondje"zoals in de plaid waar het hondje opstaat te doen voor een beginner?en zo ja; hoe heet zo'n rondje in t echt?
    alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amai, ik ben sprakeloos. Deze post komt in 'mijn favorieten'
    Prachtig gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geweldige leuke vierkantjes! Dat wordt zeker een hele mooie deken! Uit welk boek heb je die???

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ leonieke, het zijn gewoon rondjes gehaakt met stokjes ongeveer 10 cm doorsnee, heeft geen speciale naam..
    @lindevrouw, kont uit een tijdschrift (jaren 70) met haaksteken van 3 suisses,( goed zoeken in stapels oude blaadjes op rommelmarkten)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel erg bedankt voor de scanning (of foto's) van deze uitleg uit een oud haak- of handwerkboek of tijdschrift. Dat vind ik erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeetje wat een ijver! Ik krijg dat haken maar niet onder de knie en blijf hangen in eindeloze 'opzetsteekjes'. Hele sliertjes kan ik maken en dan gaat het filmpje op youtube alweer zo snel dat de rest niet meer lukt...
    Ik ben blij dat mijn plotseling opgekomen haakijver is gebleven bij 1 bol wol en een haaknaald. Met mijn gevoeligheid voor verslavingen best knap!
    Fijne dag!
    Elizabeth
    P.s. je swapje gaat deze week nog op de post! Blogpostje volgt ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. kijk eens voor een heeeeeel leuk patroon op krystal krochet (even via Google). Als je het mij vraagt is dit het beste square patroon allertijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Ingrid,

    Gave Dekens! Ik ben ook helemaal in de ban van dekens haken op het moment, nu zijn het vooral nog die old america vierkantjes, maar ik ben eigenlijk wel toe aan een nieuwe uitdaging! Zou je me misschien kunnen vertellen hoe dat oude handwerkboek heet waar al die andere vierkanten in staan? Misschien vind ik het wel op marktplaats, want in de meeste haakboeken vind ik alleen het 'gewone' oma vierkantje.

    Heel erg bedankt alvast!!!

    groetjes Charlie

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)