zondag 6 november 2011

I♥pegs*


toen ik deze foto's gisteren maakte
dacht ik dat ik wel
met een bijzonder gezellig verhaal 
over wasknijpers kon komen..
ik moet je zeggen dat ik echt niet meer weet
wat ik bedacht had..


het had zoiets kunnen zijn als;
dat ik altijd en overal zoek
(zeker in het buitenland ) naar onbekende soorten,
dat ik (bijna) niks zo vrolijk vind
als een wapperende was
aan de waslijn
bij een flinke Zuidwesten wind
dat ik nu een wasrekje heb
(o gruwel)
waar niks op past
ik bedoel waar laat je een 2persoons dekbed?
dat Italië echt waslijnen-land nr 1 is..
(waarom zie je hier nooit een
gebloemde schorten-wasje aan
de straatkant hangen?)


dat ik gek ben op wasknijperzakjes
van die gezellige gebloemde
uit de tijd dat Maandag wasdag een begrip was
en de was verheven
tot een Huishoudelijke kunstvorm..
maar ach in het licht van deze dag
komt het mij ineens voor
als luchthartig gebabbel..

mocht je nou precies net
behoefte hebben aan luchthartigheid
hierbij het patroontje
van het waszakje
het is werkelijk erg simpel om te maken
en je kan het precies Zo doen 
als je leuk vind...

*(ik zal me proberen in te houden
met dat hartjes-gedoe : )

15 opmerkingen:

  1. onze buurman was mandenmaker van beroep en maakte voor mijn moeder een prachtig wasknijpermandje, zo maar, ze hoefde er niet eens jarig voor te zijn, lief hè?
    fijne zondag:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zag dit weekend nog van die wasknijperhangers en ben er vast van overtuigd ook eens zo ééntje te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, ik heb een oude polo (het shirt, niet de auto) van mn man gepakt halverwege het lijf afgeknipt, dichtgenaaid en aan een kleerhanger gehangen vol wasknijpers. Werkt uit de kunst hoor, met de knoopjes open kun je goed bij de knijpers met je hand.(later nog wel de mouwen dichtgenaaid, de knijpers kozen via die weg het hazenpad) Dit is wel een mooier zakje dan het mijne moet ik eerlijk zeggen!

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog een hele oude wasknijper zak op hanger van mijn oma...echt leuk omdat zij ook haar knijpers erin had....ik heb ook allerlei knijpers ben er gek op om traktaties te maken bijvoorbeeld....X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder maakte voor mij een schort met een hele grote zak erop. Die zit vol knijpers. En al hang ik hem meestal over m'n schouder, het blijft handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk dat het nu zo'n lekker weer is dat we de was nog buiten kunnen laten wapperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wasknijperzakken zijn voor mij niet handig (ik heb een droogmolen), maar deze is wel erg leuk, ik zou er bijna eentje gaan maken voor het kleine rekje dat ik in de winter binnen gebruik. Het feit dat ik geen wasmachine heb weerhoudt mij.

    en ik ben ook dol op knijpers... heb ze in allerlei soorten en maten (inderdaad ook vogeltjes) en met bloemetjes. Ik wil nog van die houten schuifknijpers, waar ik vroeger poppetjes van maakte. Ik heb ze alleen gevonden voor poppenkleertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is voor mij de post van het jaar! Ik koester mijn wasknijpers! Ze zitten in een mandje...of eigenlijk twee :-) Niets fijners dan was aan de waslijn (heb ik helaas ook niet, maar gelukkig kunnen er twee wasrekjes aan het hek van de veranda hangen, ruikt de was toch naar 'buiten') Mijn favoriete knijpers zijn die grote, uit een stuk, die vond ik lang geleden in Frankrijk maar je kunt ze inmiddels ook al weer jaren in Nederland kopen, maarja, dat zijn natuurlijk niet die Franse die me iedere keer weer doen herinneren aan de waslijn van mijn oma, tussen de bomen waar we samen kletsten over hoe je de was het best op kon hangen. Ze waste altijd al mijn kleren voor me zodat ik nog weken na kon genieten van mijn logeerpartij. Iedere keer als ik dan iets aantrok dat zij had gewassen was ik weer even terug bij haar, in Frankrijk...oooooh, sweet memories!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ yukikopesik: Die knijpers die jij bedoelt hebben ze weer bij Dille en Kamille. In twee verschillende maten. Wonderlijk genoeg doen ze het zelfs prima bij storm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marcelle, je bent een heldin, ik ga meteen op zoek als ik weer in Zwolle ben. (Via de webwinkel vind ik minder gezellig ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk :) ik had je post al gelezen, maar zag net je (1ste) foto van de wasknijpers opduiken bij Pip (Meet me at Mikes), leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wasknijpers...alleen het woord op zich al ... de geur van frisse lakens komt me tegemoet (of misschien omdat ik net mijn bed heb verschoond?)
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vond er pas een bij de kringloop van prachtige retro stof! ik ben er echt superblij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige wasknijpers!. Ik spaar wasknijpers. Kun je er wat missen?

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)