zaterdag 12 november 2011

Lost carrots and Little surprises


na alle feestelijkheden van gisteravond
(waarbij Daan niet won,
maar ach, je kent het wel, meedoen...etc
uiteindelijk heeft hij geen betere start kunnen maken)
weer over tot de orde van de dag
en dat mag toch wel zijn
dat Sinterklaas vandaag aankomt..
ik ben dol op Sinterklaas
ook al vieren we het al jaren niet meer..


ik schreef het al eerder
maar onuitgepakte pakjes,
precies Het moment voordat je het openmaakt,
zijn toch wel het allerleukste,
en dan vroeger,
de magie van de verdwenen wortel
uit je schoen (bij de verwarming)
en dan ineens dat kadootje erin..
maar hoe lang is dat wel niet geleden
(in ieder geval bij mij)
dat je je schoen mocht zetten?


daarom 
als je ook houd van verdwenen wortels
en kleine verrassingen 
kan je hier je -virtuele-schoen zetten
ik heb 5 kadootjes
voor in 5 verschillende schoenen
zomaar aardigheidjes natuurlijk..

misschien kan je me vertellen
wat je zo leuk vind 
(of juist Helemaal niet)
aan Sinterklaas...

vanmiddag zal ik even naar Sinterklaas zwaaien
en vanavond zet ik gewoon mijn schoen
met een wortel erin
je weet tenslotte maar nooit..

-enjoy-

32 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk! Ik ben gek op Sinterklaas, ook als kind al, hoewel ik het ook wel eng vond. Bij ons kwam elk jaar Sinterklaas met een paar pieten, nichtjes en neefjes en oma waren er ook.
    Superspannend, snel bij oma op schoot kruipen als zo'n gekke piet je kwam vragen of je wel lief geweest was (ik was niet het stereotype lief kind). Nu vieren we het nog altijd met surprises, gedichten, veel snoepgoed en kadootjes, maar ik denk dat ik het als kind het leukste vond dat het zo spannend was, in grote speelgoedboeken kruisjes zetten bij wat je het liefst wilt krijgen, dat je je afvroeg hoe ze toch alles van je wisten, en dat je in november regelmatig denkt Piet op het dak te horen. De magie van de legende in combinatie met een creatief en magisch denkend kind is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik ben dol op sinterklaas! Elk jaar lootjes trekken met de hele familie (en dat is nogal veel, de lol vooraf, de surprises en gedichten maken en de gezelligheid op pakjesavond! En nu ik kids heb de spanning, wat zullen we krijgen en zijn we wel lief geweest. En helaas nu ook de vragen; "mam, bestaat sinterklaas wel echt?".

    En ik hield ook echt van de "echte" sinterklaas, dat beetje mopperige vond ik zo leuk! Vorig jaar zijn we naar de "echte" intocht geweest in Harderwijk, ik moest bijna huilen toen ik die man eindelijk in levende lijve zag, had er kippenvel van. En wat ben ik blij dat ik vorig jaar geweest ben, want helaas doet mijn enige echte favourite sinterklaas het dit jaar niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier een echte Sint-fan. Sint en Piet kwamen thuis echt op bezoek toen onze 3 dochters klein waren. We bakten wafels en cake, speelden spelletjes, sinterklaasliedjes galmden door het huis en dan plots... wie klopt daar op het raam? De deur die opengaat. De Sint die binnenkomt en zich klein moet maken om met mijter en staf langs de deur te kunnen. Oh zo'n leuk moment! De Piet die grapjes uithaalt. De jutten zak met pakjes.Nu wordt het herhaalt, maar bij het nichtje. Ik hoop dat er nog lang kleine kindjes in de familie blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sinterklaas is altijd m'n favoriete feest geweest. Als klein kindje de spanning, als groter kind/volwassene het maken van surprises en gedichten: heerlijk!

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd van de Sint, omdat het een magisch feest is, zeker voor kinderen. De gespannen verwachting op de snoetjes, het in de nacht wakker liggen om te horen of je de pieten op het dak lopen, piet nog net om de hoek van de straat zien verdwijnen, echt waar! het is een geweldig nederlands feest! Mijn jongste gelooft nog, dat vind ik zo leuk! Ik weet nog hoe bedonderd ik me voelde toen moeder mij vertelde dat hij niet (meer) bestond. Toch geniet ik nog elk jaar! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier...Sint fan eerste klas overal hier in huis zie je foto's van mij met de Sint mijn dochter was ook een die hard...maar nu pubert ze en is alles stom en saai...tot dat ik gisteren ging bakken appeltaart en pepernoten taart...toen kwam de stemming erin en vanmorgen zei ze je gaat toch wel weer de Sint spullen neerzetten en hangen??? en is er al gebeld..hhhaaaahahaha dat is iets van toen ze klein was ...luister pietje belde altijd dat zij haar schoen mocht zetten...de avond van de intocht...Wat heerlijk deze ochtend dezelfde vraag is er al gebeld????? Mijn Sint kan niet meer stuk....dus natuurlijk wil ook ik mijn schoen zetten de wortels liggen al klaar...X Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  7. JAAAAA!!! Ik ben ook DOL op de Sint (die coca cola kerstman mogen ze houden!), dus ik zet ook de schoen vanavond. Aangezien ik al 'meeding' voor een stofje, zet ik mijn schoen nu niet. Da's ook een Sinterklaas-gedachte dacht ik zo!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik zet altijd mijn schoen! en ook die van manlief.
    we woonden lang geleden saampjes n een flat 4 hoog zonder lift, bovenste verdieping.
    iedereen onder ons liet altijd zijn/haar schoenen voor de deur buiten staan, uitgelezen kans voor een piet[n]
    zo grappig, niemand wist wie dat toch deed ;)
    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooo ik wil heel graag mijn virtuele schoen bij jou zetten....Ik ben echt gek op Sinterklaas, en nu mijn zoontje (bijna 5) op een leeftijd is dat hij helemaal erin gelooft en begrijpt wat het inhoudt is het helemaal een leuke tijd. Ik kan me al verheugen op pakjesavond bij mijn schoonouders thuis....dat er opeens zo'n hele stapel cadeautjes voor de deur ligt en alle 6 de kleinkinderen glimmen van plezier.....

    En vanavond mag hij dan ook zijn schoen zetten. Heerlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zet graag mijn schoentje...mijn dochter (3 jr) wil haar schoen niet zetten want dan komt Sint bij haar in huis en dat is toch wel spannend.
    Het was altijd al een leuke periode maar nu mijn dochter het begint te begrijpen wordt het alleen maar leuker...!!
    Maar goed de virtuele schoen zetten vind ze vast niet erg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben ook dol op sinterklaas. Voor ons het leukste feest van het jaar. Nu na drie pubers toch nog n baby te hebben gekregen (nu anderhalf) begint het weer van voor af aan. Straks haar eerste kennismaking met zwarte Piet en de Sint. Ben zó benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I love to come to your blog. Each time is a new and beautiful experience. Congratulations!
    big hug from Portugal!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Begin je eigen traditie Ingrid! Zodra ik samenwoonde met Kenji ben ik begonnen met "schoen zetten voor volwassenen": heerlijk :-D

    En ik ding graag mee, een Sintverrassing is heel welkom.
    -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het allerallerallerleukste aan Sinterklaas vind ik de gezichtjes van jonge kinderen als de Sint in de stad komt: spanning, ongeloof, verwachting ... zo mooi! Misschien komt Sint ook wel door jouw straatje a.s. zaterdag de 19e!
    Ik zet m'n schoen bij jou Ingrid en wacht heel geduldig af of er iets in zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat leuk, dat heb ik lang niet meer gedaan.
    Sinterklaas was altijd een spanende tijd, mijn ouders maakten er altijd een hoop werk van.
    Ooit op een ochtend zat er een takkebos in m'n schoen en niks geen lekkers, zal wel heel vervelend hebben gedaan , ik was wel onder de indruk !
    Maar nu ben ik altijd zoet, nou ja probeer het wel ;-)
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Ingrid,
    Ik zet graag mijn schoen bij jou. Kom je jouw schoen ook bij mij zetten? Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat Reuze dat we onze schoen bij je mogen zetten! :) Dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb....
    Wat ik zo leuk vind aan sinterklaas is het samenzijn. Vroeger was dit natuurlijk vanzelfsprekend. Maar nu mijn broertje en ik uit huis zijn zien we elkaar minder. Maar met sinterklaas hebben we vaste prik familie-avond. Tot vorig jaar toe deden we nog suprises of dobbelsteenspelletjes, dit jaar doen we zonder kado's maar maken we er een spelletjesavond van. En dan is het vaste prik; houtkachel aan, kaarsjes aan, Warme chocolademelk en thee, pepernoten, gevulde speculaas. Banketletter warm maken op de kachel. En een hele grote schaal pinda's nog in de dop...zodat we tussendoor gezellig zitten te pellen en knabbelen :) En dan maar hopen dat de wind om het huis waait....:) beter kan het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik heb een probleem : ik heb geen schouw waar de sint doorkan ... En misschien maar goed ook, want het zou natuurlijk ook kunnen dat het ene piet zou zijn met de zak ! Maar geen kadootjes van de sint dus voor mij dit jaar... tenzij hij er 1 bij jou achterlaat voor mij ?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O, de voorbereidingen van het feest zijn altijd zo leuk... en ik bofte, de Sint kwam vandaag in 'mijn ' stad aan, op het plein waar ik werk... dus ik zag de opbouw van alle toestanden, heerlijk! (Ik heb erover geblogd...)
    Fijne verrassingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een reuzelief idee! Toch zet ik mijn schoen niet, ik heb al een kadootje gehad vandaag: Ik was bij mijn oom in het verzorgingstehuis, en heb met dementerende bejaarde dames sinterklaasliedjes gezongen. Ze hadden zoveel plezier! Die blije gezichten waren mijn plezier...En het zou zomaar kunnen dat zij morgen iets in hun schoen vinden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, komt dat even goed uit! Ik heb net nieuwe schoenen en het zou toch zo leuk zijn als daar zomaar een kadootje in valt.Voor het eerst in mijn ruim 50 jarig bestaan vier ik het feest van de goedheiligman niet.Voelt een beetje vreemd: hoe breng je de avond van 5 dec.door als je weet dat bijna iedereen kadootjes uitpakt en nog belangrijker, minstens 1 mooi gedicht voorleest.Mocht ik een kadootje krijgen dan krijg jij van mij een gedicht.Dat mis ik misschien nog wel het meest:de voorpret tijdens het schrijven van een sinterklaasgedicht.Namens de kerstman dichten lukt me niet,de sfeer is zo anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat heb ik genoten van je blog van vandaag, Ingrid. En wat een mooie foto's maak je toch steeds weer. Zoveel werk, iedere dag weer. Weet je waar ik ook zo van genoot vandaag? Dat is van het lezen van de reacties. Heerlijk. Ik vind Sinterklaas super. Het hele pakket. De sfeer, de intocht op tv waar natuurlijk van alles misgaat, maar uiteindelijk toch weer goedkomt, de lekkere dingen, de kadootjes, gedichten, malle fratsen van de pieten, de harmonie hier in het dorp, de tekeningen van de kindjes voor sint, de ...... laat ik maar stoppen :-)) Je begrijpt het vast wel :-) En ja, ik doe graag mee voor een kadootje. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nou, ik dacht toch echt dat ik een reactie had geplaatst, maar er is ergens toch iets mis gegaan.

    Het was iets in de trant van gemengde gevoelens omdat mijn meoder Sinterklaas zo''n beetje vanaf mijn zesde oversloeg omdat mijn vader en ik op 6 december jarig zijn. De spanning werd dan voor mij teveel, zei ze. Daardoor heb ik jarenlang het gevoel gehad sinterklaas niet leuk te mogen vinden, bij ons vierden we kerstmis.

    Met de komst van de kinderen ben ik sinterklaas weer gaan waarderen en nu ben ik echt een groooooot fan! Het huis is inmiddels ook alweer in subtiele sintstijl, foto's plaats ik morgen wel als de schoentjes zijn gezet.

    Ik wil ook wel mijn schoentje zetten maar ik heb net al zo'n mooie kaart van jou gekregen dat ik mezelf wel een beetje hebberig vind. Maar de verleiding is zo groot want ik heb voor dit jaar mijn eigen schoencadeautjes gekocht dus het element verrassing is er niet bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Als ik de geur van plastic ruik (maar dan wel zo'n ouderwetse plasticgeur, die je bijna niet meer ruikt), is het eerste waaraan ik denk een pop die ik ooit van Sinterklaas kreeg, ik zie nog voor me hoe ik het uitpakte en waar. Bij de kachel. Ik vroeg me dan wel altijd af hoe het toch mogelijk was dat de kadootjes via de schoorsteen in onze schoen kwamen, zonder te verbranden in de kachel... Haha!
    Ik zet graag mijn virtuele schoen!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn kinderen zijn intussen 15 en 19, mijn man 54 en ik 45. En wij zetten elk jaar nog onze schoen. Soms ben ik degene die er iets indoet, soms mijn man of één van de kinderen. Als is het maar een paar pepernoten of een briefje met een krabbel van 'zwarte piet' erop, het is steeds weer een zowel ontroerende als hilarische verrassing als je je schoen aan wilt doen en er iets in zit. Eigenlijk vind ik die onverwachte schoenkadootjes het leukste van sinterklaas, leuker nog als pakjesavond en gedichten...
    Fijn sinterklaasweekend verder,
    hartelijke groet Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Doe mij ook maar zwarte Piet (en Sinterklaas) die hier bij ons thuis nu al voor de 10de keer op rij langskomen voor mijn 3 kapoenen (en een beetje voor mij)!
    Ook ik mag mooi ieder jaar op schoot en iedereen geniet hier met volle teugen van, terwijl de kids op de bank aandachtig luisteren naar al zijn verhalen : hoe braaf ze wel zijn geweest. Een schoorsteen staat er niet in ons huis, maar dat is dan ook niet nodig want hij komt gewoon binnen langs de voordeur!!
    Ik kan bijna niet meer wachten tot het weer zover is...het liefst krijg ik dit jaar een keukenrobot (je weet wel zo'n retro-model) om heerlijke cake's, taarten en ander lekkers te maken, maar dat zal niet in mijn schoentje passen hé?
    Ach ik zet hem toch en zie wel wat er in komt
    Liefs,
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh wat leuk! Ik doe graag mee hoor. Ik ben ooit eens in de zak gestopt door Zwarte Piet. 't heeft me nooit weerhouden om het Sinterklaasfeest het leukste feest van alle feesten te vinden.
    Lekker met z'n allen rond de haard en die spanning met al die kadootjes, rode konen en een heel klein beetje misselijk van al die pepernoten. Joehei..het is weer zover.
    Groetjes,
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Sinterklaas op TV. Dat is voor mij het ultime moment. Toen ik klein was (heel lang geleden) kwam hij bij ons alleen maar op TV en nu nog, krijg ik spanningskriebels als hij aan land stapt en dat is helemaal niet vreemd hoor, voor een vrouw van zestig :)) Dit jaar is weer wennen (pst...nieuwe sinterklaas) maar de oude Sinterklaas..... die vond ik Geweldig!!!! knufzz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik had hier al een berichtje achtergelaten maar ik vind het niet meer.... Is Piet er mee lopen????
    Ik vind het samenzweerderig gedoe rond de sint wel leuk en dan die opmerkingen van de kinderen. Zouden ze het nu weten of niet??? De oudste weet het nu. Als ik dan tegen de twee anderen iets zeg over de sint dan lachen ik en Wannes eens naar elkaar en genieten. Flore, soms denk ik dat ze het al weet...????
    Leuke give-away!!!
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  30. natuurlijk wil ik mijn schoen wel zetten hier. Sint vind ik helemaal super. Weken van te voren de kadootjes voor de kids verzamelen, iedere avond het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Pepernootjes en marsepein, dat is erg fijn. Zelfs voor manlief een kadootje gekocht. En dan voor mij kans op een leuke Give Away, laat sint maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Vorig jaar was mijn kleine man -toen 2 1/2 jaar- nog helemááál niet into Sint en die enge pieten en die poespas. Zelf een ienie-mienie sintje in een etalage durfde hij niet te passeren... Maar nú, dit jaar,zittie er helemaal "in", wil 'selluf' naar de intocht, volgend weekend hier in de stad, en vraagt zich af hoe een paard op een een boot kan komen en meldt in de supermarkt dat we voorál een bos wortelen mee moeten nemen. Echt super-schattig... Vanmiddag gaan we pepernoten bakken, samen, en ik geniet r met volle, volle teugen van; mijn sint kado heb ik dus al binnen ;)
    Tudy

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lang lang geleden schreef ik een briefje naar de sint, khad maar 1 wensje, een klein blauw pianootje, het ding deed enkel ping pling ping...misschien zelfs een beetje vals. Het was zo groot als laten we zeggen een laptop. Ik was al eens buiten naar ons huis gaan kijken en dacht dat de schouw net niet groot genoeg zou zijn. Daarom stelde ik voor van het gewoon maar aan de voordeur te zetten, er moest niets anders bij. De grote dag was daar en....er stond een elektrisch orgel....bovendien had de sint tekeningen meegenomen die ik niet vr hem gemaakt had maar voor mijn mama. Tranen...een halve dag lang. Ik ben altijd blijven verlangen naar dat plint plint pianootje, zelfs nu op rommelmarkten denk ik....daar staat ie, als ik de juiste blauwe tegenkom, dan koop ik hem.
    Ondertussen ben ik wel wat dankbaarder geworden hoor. Ik hou nog steeds meer van kleine, prutse dingetjes, de grote dingen mogen nog steeds naar de anderen gebracht worden. En eigenlijk...ik speel nu heel graag zelf voor sint:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)