vrijdag 11 november 2011

Portret of the artist as a young man*


toen Daan
(deze foto's van hem
drukte ik ooit nog zelf af in de doka,
en hij heeft niks aan zijn oor, is gewoon een vlekje,
op de tweede foto waar hij in de zee loopt
kukelde hij nog geen minuut later
zo het water in...)
 nog een klein jongetje was
was er geen enkel teken
dat hij ooit naar de kunstacademie zou gaan
het was meer een jongetje van Lego
 autootjes en buiten spelen
 later toen hij op het VWO zat
had ik ook geen idee wat het ging worden..
hij zelf wilde altijd tornadojager worden..
(wolkenliefde zit gewoon in de familie)


pas in het jaar waarin hij
een-jaar-moest-bijkomen-van-die *****-school
zei hij ineens, ik ga naar de kunstacademie
(oh...ok!)
filmpje in elkaar geknutseld
goed praatje erbij
en daar ging hij...
het was even zoeken
en pas bij de derde studierichting
(ik denk dat je dit wel echt moet afmaken, Daan..)
had hij echt zijn plek gevonden


uiteindelijk afgestudeerd
en nu genomineerd 
je kan je voorstellen
dat ik trots op hem ben
(hoewel ik dat hoe dan ook al ben
vanaf de dag dat hij geboren is)
gewoon omdat hij is wie hij is
maar ook omdat hij altijd zo volstrekt
zijn eigen weg gaat
zoals hij zelf zegt op zijn blog
 'Man is what he willst himself to be'
-Jean Paul Sartre-

nb. de foto van Daan achter zijn werk
komt van de HKU site

* boek van James Joyce

20 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat hij uiteindelijk toch een studierichting vond die hem volledig lag. Het is tegenwoordig zo moeilijk om te kiezen.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n trotse moeder!! Gefeliciteerd, ook aan Daan. Ik hoop dat hij de prijs wint, vind zijn werk heel intrigerend! knufzz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd trotse moeder, dat mag hoor!
    En nu maar duimen dat Daan die award gaat winnen.
    Fijn weekend, Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd!!! Volkomen terecht dat je kilo & centimeters groeit van trots!
    Keeping my fingers crossed dat Daan die award gaat winnen!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het creatieve zit duidelijk in de familie ..kan me voorstellen dat je trots bent!! Succes Daan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een knappe man (jongen), en terecht dat je trots bent. Géén idee dat je al een volwassen zoon had. Ik dacht eigenlijk dat ik hier op het blog van een dertiger zat. :-D Maar nu zie ik het ook, je bent uit '63?

    Ik denk ook wel eens, wat gaat er schuil in dat kleine ventje dat nu door de kamer drentelt. En wat gaat er worden van mijn oudste die zichzelf met haar vijftien jaar ook al heel erg volwassen vindt. En wat gaat er toch worden van de drie kinderen daartussen. En wat zou er geworden zijn van het jongetje dat niet bij ons mocht blijven... Tsja... het is maar goed dat je niet alles van te voren weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat geweldig! heerlijk dat hij zijn draai heeft gevonden maar ja wat wil je ook met zo'n creatieve ma..zit in het bloed....zie ik bij ons in de familie ook! Ik vind het een appeltaart moment...ik ga bakken! en geef je virtueel een stuk!
    X Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gefeliciteerd hoor en eet maar veel appeltaart!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi man!

    zo grappig om de fotos [van zn mooie werk] van zn werkruimte van de hku te zien.
    misschien zaten we wel op de zelfde plek!
    heerlijke tijd was t daar... zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wees maar trots, en wat goed dat hij zijn eigen weg heeft gekozen!
    Ik wilde altijd naar de kunstacademie...heb het uit mijn hoofd laten praten door leraren...altijd spijt van gehad!...nog steeds ;-)...
    Ook al had ik er uiteindelijk niets mee gedaan, dan had ik daar zelf achter willen komen.
    Dat jouw Daan ook nog eens zo ver komt in deze richting, fantastisch!

    fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wauw gefeliciteerd en dat als enige van zijn opleiding! ik zal duimen voor hem dat hij de prijs in ontvangst mag nemen.(al ben ik wel een beetje jaloers,dat hij de academie heeft gedaan:-)Maar op een goeie manier hoor!

    nou trotse mama, veel plezier vanavond! en succes voor Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastisch Daan! Van harte gefeliciteerd met je nominatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk! Ik kan me voorstellen dat je Poepie-trots bent. Mijn jongens willen laten graag Vrachtwagenchauffeur worden. Ben benieuwd of dat nog een wending krijgt én welke ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig: een nominatie!!! Logisch dat je trots bent (sowieso) het lijkt me een geweldige vent (schattig is het eerste woord dat in me opkwam bij het zien van de fotootjes).

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw hé! Van harte gefeliciteerd en geniet van die enorme trots die je voelt! Mag best:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gepaste trots, dat hoort bij een moeder. Ik heb 3 zonen, dus weet precies wat je bedoelt. Fijn weekend, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Onvoorwaardelijke liefde! Ik had zelf zo'n zin in de HKU. Ik was er een paar jaar geleden voor oudste dochter op de open dag. En toen ik alle stofjes zag........... Ze koos het niet, maar doet culturele en maatschappelijke vorming. Ook in Utrecht. Groet en fijn weekend Hannie
    Ik hoop dat Daan die award gaat winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd...ik begrijp je trots...

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)