dinsdag 15 november 2011

Shiny happy people...


laatst vroeg ik aan P
terwijl hij de krant zat te lezen
en ik een beetje te haken,
(ja, te haken,
gewoon om te kijken wat ik er van vond..)
ben je tevreden?
dat bleek een lastige vraag te zijn
want hoe meet je tevredenheid?


gaandeweg het gesprek wat zich ontspon
dat het lastig is om te bepalen
hoe Precies tevreden je bent op dit moment,
als ik het afzet tegen een maand of 6 geleden
zou ik echt meer dan ongelofelijk tevreden zijn geweest
met het idee
van deze avond
van een eigen huisje, een lieve man,
alle ellende achter de rug..


maar toch ga ik niet zingend
en constant supertevreden door het leven
er blijft altijd wat te wensen over
je raakt ook weer gewend
aan de Goede Dingen
(wat natuurlijk helemaal niet erg is, 
iets te wensen brengt je ook weer verder,
zolang je het Nu niet uit het oog verliest)
zie je het is best ingewikkeld...


dus ik lees boeken
waar Mogelijke aanwijzingen staat
ter bevordering van het tevreden zijn
en ik vraag aan anderen 
of zij tevreden zijn
met hoe Het is
(ben jij tevreden?)


en ik onderzoek bij mezelf
(en bij P)
hoe het zit
met het tevreden zijn
en wat dat eigenlijk bepaald


ik kan nu zeggen,
met grote zekerheid
dat het uiteindelijk niet zit
in een mooi huis
en het hebben van Dingen
(hoewel het wel helpt, en tevreden-bevorderend is)
maar dat het veel meer
zit het in de mensen om je heen
dat je gezien word
en gewaardeerd,
dat het zit in kleine gebaren, en dingen,
dat je bezig bent met dat wat je fijn vind,
en dat het niet erg is
dat je het eigenlijk niet weet...


en uiteindelijk natuurlijk
hoe jezelf 
tegen de Dingen aankijkt
inderdaad je zegeningen telt
en besluit
Het Is Goed Zo...
(maar als...is het misschien...daar ga je weer)

(kortom, we zijn er nog niet Helemaal uit
maar we waren beide bijzonder
Tevreden
over het gesprek, en de gezellige avond..)
xxx

13 opmerkingen:

  1. Ik, als over het algemeen genomen (zeer) tevreden mens,
    wordt wel weer even aan het denken gezet door deze blog.
    Uiteindelijk denk ik dat leven in tevredenheid en blij zijn met de dingen die je hebt (al zijn ze nog zo klein) nog meer tevredenheid brengt.
    Ontevredenheid en alsmaar meer willen bewerkstelligd in mijn ogen het tegenovergestelde.
    Ik heb behoorlijk makkelijk praten omdat ik een geboren optimist ben.
    Dat wil nogal eens helpen als het gaat om tevredenheid en zaken positief benaderen.
    Ik besef me nog niet zo heel lang dat niet iedereen zo in het leven (kan) staat(n) en dat ik hiermee dus veel geluk heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tevreden/te-vreden
    alles waar té voor staat is niet goed, behalve té quila:)
    flauw hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet iedere dag is goed, maar er is iets goeds in iedere dag... Daar hou ik me maar aan vast

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over het algemeen ben ik heel tevreden! Maar in een bepaalde periode, iedere maand terugkerend, onder invloed van hormonen ben ik zéér ontevreden. Gelukkig weet ik dit van mijzelf en lach er dan een beetje om (als een boer die kiespijn heeft) :)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit in een beetje een lastige periode, met veel dingen waardoor ik niet helemaal tevreden ben. Maar ik doe mijn best het tij te keren, en probeer elke dag mooie dingen te zien en gelukkig te zijn met al die dingen die wel fijn en goed zijn. En zodra daar de focus ligt, kan ik glimlachend door het leven, en heb ik de mogelijkheid een beetje invloed uit te oefenen op die zaken waarover ik niet tevreden ben... Zodat dat verandert in de toekomst.
    Ondanks de rottige dingen waardoor ik er soms een beetje doorheen zit, ben ik in de regel toch een positief mens. Volgens mij is tevredenheid voor de helft afhankelijk van hoe je in elkaar zit, en voor de andere helft van in welke omstandigheden je zit (gezondheid, leuk werk, fijne familie, een lekker thuis, een doel in het leven, en inderdaad, menstruatie of niet:).

    Groetjes
    mevrouw Snoeshaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om te lezen! Goed om even over na te denken samen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een bordje in mijn slaapkamer hangen met de volgende tekst: if at night you can not sleep, count your blessings instead of sheep (of het goed engels getypt is weet ik nu even niet...)
    En ik probeer daar zo goed mogelijk naar te leven. Als geboren pessimist is dat niet altijd even makkelijk ;) en vaak ligt het ook aan hoeveel pijn ik die dag heb of ik de mooie dingen kan zien. Maarrr ik geloof dat ik toch vaak wel de kleine mooie dingen kan zien en vaak is dat in de natuur (mooie maan, spinneweb, wolken, zon etc), dus ook nog eens gratis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm, ik zit vaak met dezelfde dilemma's.
    Als ik wat ik nu heb vergelijk met een paar maand geleden, dan had ik gedacht nu supergelukkig te zijn. Maar ik wil precies altijd nét dat ietsje meer (zeker als het over de afwerking van ons huis gaat, dat houdt me veel meer bezig dan ik zelf zou willen, maar het is precies ook sterker dan mezelf).
    Ik doe echt mn best om me op de blessings te concentreren. En er zijn er ook best wat, als ik ze zo op het einde van elke week opsom. Maar bij elke opsomming denk ik stiekem alweer na over welke blessing ik de volgende week wel in het rijtje zou willen zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig gefilosofeerd! Leuk om te lezen.....en over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. IK ben een heel tevreden mens. Ik had tien jaar geleden of nog langer geleden nooit kunnen denken dat ik me zo goed zou voelen en zo zou genieten . Natuurlijk voel ik me wel eens rot of denk ik dat ik een ernstige ziekte heb(daar ben ik een kei in om dat te denken) maar dat soort momenten gaan altijd weer over en de fijne dingen overheersen toch .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Te-vreden is niet goed! Vrede wel :)) Vrede met jezelf...knufzz..peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi om al deze overpeinzingen te lezen. Fijn als je een tevreden mens kunt zijn. Dat lukt vaak al als je eens goed om je heen kijkt. Ik ben van nature een positief mens, maar leef al 25 jaar samen met een man die regelmatig last heeft van sombere buien. En soms word ik daar heel ontevreden van, maar dat wil ik niet. Relativeren maar weer, en genieten van de kleine dingen, zoals een mooi bolletje haakkatoen, een vogeltje wat zit te spetteren in de vogeldrinkbak in de tuin, de kinderen die het goed doen op school en gezond zijn. Groet, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)