donderdag 2 juni 2016

Imagine..


Een tijdje geleden was ik bij een fysiotherapeut
omdat ik problemen had met mijn kaak, lang verhaal
maar het kwam er op neer dat het spanningsklachten waren.
Hij behandelde die dan maar het zat allemaal zo vast 
dat hij op een gegeven moment vroeg of ik misschien
onder hypnose wilde om mij wat te laten ontspannen.
Dat wilde ik wel, ik was benieuwd, het was een 
bijzondere ervaring mag ik wel zeggen..


Het was niet zo dat ik helemaal weg was, zoals
ik altijd dacht, ik was heel helder maar voelde
me diep ontspannen en heel fijn..
Ik liet mij leiden door zijn stem, hij vroeg mij 
in gedachten naar een veilige plek te gaan waar
ik me thuis voelde, ik ging naar het strand.
Ik voelde de wind, het zand tussen mijn vingers,
hoorde de golven, de meeuwen..


Het enige jammere aan de hele sessie, die drie kwartier
duurde, het voelde als vijf minuten, was het moment
dat hij zei; ik ga nu terugtellen naar 1 en als ik daar
ben kom je weer terug, en ik dacht; neee, niet terug..
Daarna vertelde hij mij dat ik alle tekenen had
van diep onder hypnose zijn, dat ik me heel goed
kon ontspannen (?) en dat ik dit gevoel ook zelf
weer kan oproepen als ik weer eens helemaal 
in de knoop zit met mezelf, of op welk moment dan ook.


En ja, dat is ook zo, niet zo diep ontspannen als toen,
maar ik kan er wel naar terug gaan, naar het beeld 
van het strand en de zee.
Me voorstellen dat de golven komen en gaan,
het dan weer stormt en dan weer kalm is..
Dat ik me vooral niet moet verzetten maar 
het gewoon moet laten zoals het komt..


Misschien wil je het ook eens proberen,
je gaat ergens lekker liggen en je denkt aan een 
plek die voor jou mooi en kalm is, misschien de zee
maar het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn.
Daar aangekomen probeer je alles wat om je heen is
te zien te voelen en te ervaren, je hebt er niets voor 
nodig, enkel een bank en je fantasie..

Ik wens je een fijne dag
-X-

10 opmerkingen:

  1. Lieve Ingrid.
    Wat een geweldig mooi verhaal. Hypnose leek mij altijd zo eng. Zoals jij het beschrijft lijkt het me heerlijk. Helemaal ontspannen. Dat lukt mij nooit. Ga je goede raad opvolgen en het eens proberen. Wat rust in mijn lijf kan ik wel gebruiken. Dank je wel.
    Fijne dag.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt zalig! En je foto's zijn weer zó mooi. Oh, de zee..........................
    Fijne dag, liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's, die helpen zeker als je je wilt ontspannen. Hartelijke groeten, beerta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om je zo ver te geven aan totale ontspanning op een mooie plek die je in jouw hoofd oproept. Je kunt deze ontspanning op elke gewenst moment en elke gewenste plek gebruiken.
    Dan kun je de alledaagse dingen makkelijker aan.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooooo.....de kaakfysiotherapeut, ik heb precies dezelfde klachten. Gelukkig niet zo erg als jij, geloof ik. Het ontspannen gaat bij mij redelijk makkelijk. Wat fijn dat deze fysio je via hypnose verder kon helpen, het strand is dan altijd een heerlijke plek. Heb je nu ook minder (erge) hoofdpijn, Ingrid? Daar had ik veel last van, en ook 'rare' oorpijn. Ik hoop dat het je goed helpt, deze fysiotherapie! X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mag en kan je het ook vergelijken met meditatie?
    Bij meditatie kun je namelijk ook een bepaalde situatie oproepen die zorgt voor ontspanning van je lichaam en je geest.
    Het is in ieder geval super dat dit je heeft geholpen. En bij mindere momentjes lekker dat beeld van het strand weer oproepen (ik weet zeker dat dat ook mijn beeld zou zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meditatie moet je oefenen en dat kan wat langer duren; zo'n "hypnose"-sessie zorgt er direct voor.

      Verwijderen
  7. Wat een bijzondere ervaring en prachtige foto's. Ik liep in gedachten helemaal met je mee..
    Fijn weekend
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik heb hypnose-sessies gedaan, heb zelfs regressie-therapie gehad. Het heeft me geweldig geholpen een aantal problemen en blokkades uit mijn leven te tjoepen. In één van die sessies zei God: "Ik zie je, Rya, je bent goed zoals je bent". Ik heb me nooit gelukkiger gevoeld!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)