maandag 3 oktober 2016

Waar of niet..


Al jaren lang vertel ik verhaaltjes hier op mijn blog,
eigenlijk stuur ik kleine briefjes naar een heleboel
mensen, van wie ik de meeste helemaal niet ken.
Nu kan je een verhaal natuurlijk op vele manieren
vertellen het ligt er maar net aan hoe je de dingen bekijkt.
Ook kan je het net wat mooier maken dan het is,
of enkel de vervelende kant ervan benadrukken,
dingen toevoegen, weglaten of zoals ik zelf altijd zeg;
wat is schrijf is waar maar ook net niet.
Want het is onmogelijk een exacte weergave van 
de werkelijkheid te geven, hoe je het vertelt ligt
aan je woordkeuze, stemming en hoeveel 
tijd, of ruimte je hebt om het te vertellen..


Zo zou ik over dit weekend kunnen zeggen dat 
het een mooi weekend was, dat ik naar een rommelmarkt
fietste in de vroege morgen en daar prachtige wol kocht.
Dat ik daarna met P. even naar de markt ging in de buurt,
waar wij gezellig wat boodschappen deden, iets lekkers
kochten en vervolgens naar de kust reden en daar
buiten een fijne wandeling maakten in de natuur.
Dat ik 's avonds, terwijl buiten de regen tegen de
ruiten kletterde gezellig op de bank naar Netflix keek,
en nieuwe wantjes haakte omdat er al aardig wat
verkocht zijn via mijn webshop..
Ik plaatste van de beschreven activiteiten ook wat foto's
 op Instagram en daarmee lijkt het net of alles 
helemaal gezellig was en de dag vloeiend verliep..

Morgen zal ik het verhaal nog eens vertellen,
maar dan met andere woorden en je zal zien..
niets is wat het lijkt, niet dat er iets ergs gebeurde
hoor, maar dat het een heel ander verhaal is
als je net iets anders beschrijft..

Ik wens je een fijne dag
-X-
ps, de adres etiketten op de brieven van de bovenste 
foto maakte ik zelf en zijn te koop in mijn webshop
(haha, dat is helemaal waar en iemand moet
het doen, toch, een beetje reclame maken..)

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooie en inspirerende blog! Ben er met een kop koffie (het werden er 2) voor gaan zitten en ik heb genoten... van alle mooie tekeningen, haakwerken, uitspraken en je manier ban bloggen.
    Het zou jammer zijn als ik nu verder zou gaan met mijn dagelijkse beslommeringen, zonder de maakster van deze blog een groot compliment te geven..,
    Vriendelijke groet, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je bericht van morgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd naar het andere verhaal over dit weekend. Vijf emotionele of nare minuten kunnen soms het gevoel over een hele dag bepalen. Omgekeerd kan een bijzonder geluksmoment of een fijne ontmoeting de hele dag voor je gevoel in een zonnige dag veranderen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, het is met welk perspectief je naar de zaken kijkt, zeg ik als docent Nederlands dan tegen mijn leerlingen. Maar dat die etiketten superfijn zijn en je post zoveel mooier maken, is een feit, vanuit elk perspectief!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, zó waar!
    En wat een invloed kun je met je perspectief uitoefenen; op jezelf en op anderen. Bewust en onbewust.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben een heeeeele tijd niet meer komen lezen, een verhuis naar de andere kant van de wereld laat zich voelen, maar nu ik hier weer even binnenloop in jouw internethuisje, besef ik weer hoe fijn het hier is, hoe eerlijk en raak en echt, en waarom ik het hier zo fijn vind... Ik kijk uit naar de andere kant van het verhaal, niet dat ik verwacht dat het een en al leukigheid zal zijn, maar gewoon, omdat het iets vanuit je hart zal zijn, zoals alleen jij dat kan schrijven, terwijl we het misschien met heel velen zullen herkennen... Alvast een knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)