woensdag 4 oktober 2017

Boeken


Al zo lang ik me kan herinneren lees ik altijd nog
een uurtje in bed voor ik ga slapen, dat is zo'n vast ritueel,
dat ik eigenlijk niet kan slapen als ik het niet doe.
Ik kan me ook de hele avond verheugen dat het moment
zeker als ik een heel fijn boek heb, de laatste weken had 
ik er twee achter elkaar (er zijn ook tijden dat ik het niet
zo kan vinden met de boeken, maar nu had ik geluk)
Eerst las ik het boek Schorshuiden van Annie Proulx
(ik vind al haar boeken prachtig) over twee mannen
die honderden jaren geleden in Amerika in de houtkap
begonnen te werken, beide gaan vervolgens hun eigen pad
en er ontvouwt zich een verhaal over hun nakomelingen
tot aan het heden die allen in de hout industrie blijven werken.
Prachtige (natuur) beschrijvingen en echt een episch verhaal
(haha, kan ik dat woord ook eens gebruiken) 
Het andere boek wat ik las was echt totaal iets anders;
Een klein leven van Hanya Yanagihara, zelden maakte
een boek zoveel indruk op me, het duurde wel een paar
hoofdstukken voordat ik in het verhaal was, maar daarna..
Een heel aangrijpend verhaal over vier jongens in New York,
met als rode draad het verleden van één van hen, waarin
hij misbruikt werd met alle gevolgen van dien.
Soms echt heel heftig, ik sloeg ook wel eens een dag
over met lezen omdat ik het wat veel vond, maar zo
intens menselijk en mooi beschreven, echt een aanrader.

Wat lees jij op het moment?
Fijne dag
-X-

14 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen Ingrid,
    wat gezellig, jouw boek-ritueeltje 's avonds! Ik lees met periodes en momenteel even niet. Ik hou van handwerken 's avonds: beetje breien of haken. Maar onlangs heb ik ook een mooi boek gelezen: De kersenoogst van Lucy Sanna. Vond ik zelf erg mooi... Maar ik denk dat ik Schorshuiden wel eens ga halen in de bib. Niks leuker dan helemaal in het verhaal te zitten en je dan verheugen op verder lezen...
    *Fijne dag gewenst*
    Liefs, Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog een die altijd een uurtje leest voor het slapen gaan. Ik was begonnen met een klein leven, maar kwam er in het begin niet doorheen, begrijp nu dat ik even door moet zetten.
    Ik,ben nu Howards End aan het lezen, een oudje, maar het geeft een prachtig inkijkje in het leven van begin 20 e eeuw. En er komt een mooie film binnenkort van uit.
    Fijne dag Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk: boekentips. Ik ken ze niet. Maar ga zeker eens zoeken. Maar je foto bij dit blog: wat een heerlijk plaatje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een klein leven is beklemmend he! Ik moest het ook soms wegleggen. Die andere gaat om mijn lijstje, klinkt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Ingrid
    ik lees overal en heel veel....
    beiden boeken die je noemt heb ik gelezen,maar ik heb 2 tips voor je
    de uitweer van amy liptrot en iets heel anders seringenmeisjes van martha hall kelly.
    lezen in bed doe ik niet ,er zijn overdag zo veel momenten dat ik een boek pak.
    ben dan ook een zeer trouwe bezoeker van de bieb .
    geniet van het lezen ,groeten gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Magdalena van Maarten 't Hart. Mooi boek over zijn moeder en met mooi omschreven tijdsbeelden. Dank voor jouw tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die eerste schrijfster lijkt me wel interessant, dat andere boek lijkt me nogal heftig. Wat op zich natuurlijk heel goed kan zijn. Zelf lees ik momenteel 't liefst wat ontspannende boeken. Maar een echt geweldige tip heb ik nu niet voor je.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees momenteel Sofasessies van Marian Mudder. Ben er net mee begonnen.
    Ik probeer ook 's avonds voor het slapen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor je leestips. Ik lees ook heel veel, de ene week meer dan de andere maar sowieso dagelijks. Ik lees juist meestal overdag, 's avonds in bed val ik al na enkele regeltjes in slaap. Ik kan niets onspannenders bedenken dan een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, en wat ik dan lees is afhankelijk van mijn stemming. Het kan een roman zijn, literatuur of heel af en toe eens een thriller. Vandaa heb ik 'De laatste dingen' uitgelezen, wat luchtig geschreven is maar inhoudelijk toch redelijk zwaar.

      Verwijderen
  10. Lezen, heerlijk! Wat een mooie stapel op de foto; vooral de bovenste 4 boeken zijn ook nog eens heel decoratief! Ik lees op het moment "Het innerlijke leven van dieren", van Peter Wohlleben, boswachter/bioloog. Interessant boek als je van de natuur houdt. Ik leen het van de bieb. Eigenlijk wilde ik "Het verborgen leven van bomen" lezen, van dezelfde schrijver, maar die was uitgeleend. Dat is dus de volgende op mijn lijstje. Mijn man noemt mij gekscherend "bomenknuffelaar", maar ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb net het boek de vijfde brief van Nicola Moriarty gelezen. Heerlijk boek. En daarvoor probeerde ik het boek de zes freules van Laura Thompson te lezen maar daar kwam ik niet doorheen... Soms kijk ik ook echt uit naar een boek en soms heb je hoge verwachtingen en valt het tegen.
    Fijne dag!
    Groetje Ivon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als kind las ik elke avond voor het slapengaan en nog steeds. Soms maar een paar bladzijden. Het is voor mij de manier om rust in mijn hoofd te krijgen, een soort resetten. Ik lees nu Laatste dagen op Ellis Island van Gaëlle Josse. Ik lees ook mee met dE LeeSclub van Els van het blog Dingen die fijn zijn. Beveel ik aan!
    Mijn mooiste boek van de laatste tijd is een jeugdboek, Lampje van Annet Schaap. Zo prachtig mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh ik ben ook zo graag aan 't lezen, veel van jullie titels op mijn lijstje gezet, de boeken van Stefan Hertmans kan ik aanbevelen, 'oorlog en terpentijn' en ook 'de bekeerlinge'. ook 'de boomgaard' van Amanda Coplin; ook de boeken van Tamara Mc Kinley zijn mooi, nog boeken die me aanspraken 'de patissier van Parijs' heerlijk romantisch, 'Hotel Evergreen Falls', su-per-mooi is ook het boek van Lori Benton 'volg mij voorbij de bomen' en het vervolgboek ervan ...
    veel leesgenot :)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)