dinsdag 21 mei 2013

The Spanish dress..


toe ik een jaar of 8 was,
had ik een vriendinnetje met een Spaanse jurk,
die kwam waarschijnlijk helemaal niet uit Spanje
maar zo noemde ze die,
donkerblauw met witte stippen en roezels
(ik weet niet of dat het goede woord is..)
aan de randen en de onderkant van de jurk..
bovendien droeg ze er zwarte lakschoenen bij..


die jurk maakte een groot verlangen in mij los..
ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ik jaloers was,
ik wilde ook zo'n jurk 
en al helemaal die schoenen,
alsof de wereld op magische wijze Anders zou zijn
als ik dat aan zou hebben..
dat dacht ik niet alleen dat wist ik zeker..
ik kon alleen niet benoemen wat
maar ik voelde dat het prachtig en groots zou zijn..


ik heb nooit zo'n jurk gehad, noch de lakschoenen,
ik denk er ook bijna nooit meer aan
totdat ik deze foto's zag
ik had meteen het gevoel van toen
een niet uit te leggen verlangen..
misschien naar schoonheid, avontuur,
ik weet het nog steeds niet precies..

dus ik ging meteen op zoek naar mijn Spanje boek
(waar deze 3 plaatjes uit komen,
en waarbij de stapel boeken omviel..)

ik overwoog de mogelijkheid om alsnog
een Spaanse jurk aan te schaffen, 
zwarte lakschoenen, en naar Spanje af te reizen...


maar ik stuitte meteen op allerlei
praktische bezwaren...
waar haal ik bijvoorbeeld een man vandaan
op een wit paard ?
wel, dat is misschien maar goed ook..
sommige dromen moeten gewoon dromen blijven,
want waarschijnlijk is het gevoel
van verlangen Grootser en Fijner
dan de werkelijkheid..

fijne dag 
-X-

8 opmerkingen:

  1. Ja hoor blijf maar gewoon in Zutphen met P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die rokken zijn toch heerlijk? Ik kan me helemaal voorstellen hoe het voelen moet als die ruches allemaal om je heen ruisen. Dat alleen al maakt een dag leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was alweer vergeten van de pelgrims. Thanx wordt erg blij van die prachtige fotoos. Staat weer op mijn lijstje om naar toe te gaan.
    Mijn dag is nog beter weer dan net.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eens zulke jurken voor Sofia en Mila gemaakt en die rood met witte stippen schoenen erbij gekocht super vonden ze dat! Ik was altijd gek op die mooie kaarten met die stoffen rokken erop ;-) Leuk die bloem bij de pop, misschien moet ik zo'n spaanse jurk voor haar maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat kan je het toch steeds leuk beschrijven. En vaak ook zo herkenbaar. Die boeken hadden wij vroeger ook, ik ruik bijna het luchtje. Van lang in en doos op zolder liggen.
    En het gevoel dat je een schat bekeek.
    Je brengt me op een idee. Ik pak een kopje thee en ga mijn moeder eens bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. alhoewel met zo'n mooie bloem in je haar en klapperende castagnetten? Ik zou dat toch ook wel eens zien zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik hoor gelijk de spaanse moeder van 2 meisjes die in de klassen van mijn dochters zaten lang geleden!!
    nog geen 1.50m en zo hard klappen en roepen.. als haar dochters op schoolavonden weer flamenco stonden te dansen.. ja heerlijk hoor..
    en zo'n ansichtkaart met stoffen roezeljurk had ik ook toen ik klein was hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha, ha! You have a funny image of Spain :)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)