maandag 7 september 2015

Cover-things and how we chose one..


Afgelopen vrijdag was de uitgever hier, samen met 
de brandmanager (ha) en een redacteur,
hoewel ik ze al vele malen heb ontmoet,
 word ik er toch altijd een beetje zenuwachtig van..
Het voelt ook altijd een beetje onwerkelijk om 
dat zo te zeggen, alsof het niet echt over mij gaat..
Maar goed, ze waren hier om te bespreken welke cover
het moet gaan worden voor het nieuwe boek.
Die heb ik natuurlijk allang gezien, sterker nog,
ik bedacht hemzelf, maar er waren wat varianten en 
bovendien was hij in eerste instantie helemaal afgekeurd.
Om te voorkomen dat het net zou gaan als de 
vorige keer; eerst werd deze coverfoto (hierboven)
gekozen en zo ongeveer een week voordat het 
boek naar de drukker ging, vond ineens niemand
hem meer leuk, oh, dat was een gedoe..
besloten we nu er samen Goed over te praten..


Het lastige is met foto's (dit is een bijvoorbeeld een foto
die mijn vorige boek niet haalde)
en dus zeker ook met covers,
dat iedereen een andere mening/smaak heeft.
Dus aan hoe meer mensen je het vraagt, hoe moeilijker 
het wordt, de een vind roze letters mooi, de ander zwart,
de volgende wil die uitsnede van de foto, de ander
vind het leuk maar dan met een andere jurk..
Ik stuurde de verschillende covers op, naar een aantal
mensen die ik hoog heb zitten op ontwerpgebied,
en ook zij vonden allemaal iets anders.
Ook bij de uitgever werden ze goed bekeken,
met name door de verkoopafdeling, zij moeten het
goedkeuren, zij waren unaniem..(gelukkig)
Dus het is uiteindelijk de cover geworden 
die ik als eerste maakte, de letters zijn een compromis.


Wel, dat is een hele opluchting, en een rede 
voor wat slingers (pff) want nadat de cover aanvankelijk
werd afgekeurd en ik al een soort van schrikbeeld had
dat het helemaal opnieuw moest..
(het was echt heel veel werk en het viel niet mee om 
de foto's hier in mijn kleine huisje te maken en dan 
wil ik het nog niet eens hebben over het wachten op 
het Juiste licht..)
Nu deze hobbel is genomen kan ik het boek gaan afmaken,
ik moet nog een projectje of 4 maken, schrijven en 
behoorlijk wat foto's maken, mocht je een tip hebben
voor een goed locatie dan hou ik me aanbevolen.

Ik wens je een hele mooie maandag
-X-
ps.ik kan de cover natuurlijk nog niet laten zien,
wel kan ik zeggen dat mijn dochter Judith er op staat..

11 opmerkingen:

  1. Je eerste foto in dit bericht vind ik prachtig en dekt zo de lading van wat je doet en overbrengt. Leuk dat je de foto laat zien. Ik wens je veel succes met de voltooiing van weer een boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee.....eenvoudig is het zeker niet...ik zou er ook onzeker van worden maar hoe het ook word het zal een leuke cover worden...
    fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een (rommel)markt als locatie, zegt je dat iets? Succes! Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je vind vast een mooi plekje fijne Maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met het leggen van het cover-ei. Heerlijk als de verkoopafdeling unaniem goedkeuring geeft.
    Aan een leuke locatie kan ik je niet helpen. Dat komt ook een beetje, omdat we niet precies weten wat je maakt en hoe de andere foto's eruit zien.
    Ik zou denken: gewoon in jouw eigen, knusse huisje.

    Groetjes en succes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful table and live the pretty little bag.
    Miss

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vila Augustus in Dordrecht is een erg mooie locatie. Zowel binnen als buiten. Kijk maar eens op hun website. Weet niet of je er iets aan hebt maar ik vind het een prachtplek. Ik volg jou blog al een lange tijd en ik vind dat je zo'n mooie manier van schrijven hebt. Je boek vive la vie heb ik geleend van een vriendin. Wauw! Zelf heb ik ook een blog. Succes Ingrid met de afronding van jou nieuwe boek. Groetjes manon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En opeens schiet mij de Millinger theetuin in me op. Ook een erg mooie locatie met mooie kleuren en lekkere taartjes. Kijk op mijn blog www.manongeeftvorm.blogspot.nl voor foto's. Het is vooral mooi als de zon schijnt. Nederland heeft zulk mooie plekjes. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Succes! Ben zoooo benieuwd naar je boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)