dinsdag 6 september 2016

Boekendingen..


Als je een boek maakt weet je natuurlijk nooit
of 'men' het leuk vindt, het is natuurlijk wel iets
wat in je achterhoofd meespeelt, maar je kan het niet 
iedereen naar de zin maken, net als bij bloggen.
Het enige wat je kan doen is zo hard mogelijk werken 
en meer dan je best doen, en dat deed ik.
Ik was trots toen het af was en omdat ik alles helemaal 
alleen deed, tekst, fotografie, patronen en tekeningen was
ik best gespannen om het aan de buitenwereld te tonen.
De opluchting was groot toen mensen enthousiast reageerden
en dat ik een snaar had weten te raken en dat de
patronen ook echt gemaakt werden..


Een paar weken nadat het op de markt was bleek
dat de verkoopcijfers tegenvielen, ik weet niet
hoe het komt, misschien is het ten onder gegaan in
de eindeloze zee van handwerkboeken op de markt..
Of en dat is een gedachte die mij niet meer losliet
was het gewoon niet goed genoeg, ik ben in gedachten
honderden keren door het boek heengegaan maar ik 
kom steeds uit op; ik had het niet beter kunnen doen,
dit is wat ik kan en meer nog wie ik ben en 
wat ik wil maken en laten zien..
Ik heb nooit meer naar de cijfers gevraagd, wat heb 
ik er aan, misschien loopt het inmiddels best lekker.
Het is een harde wereld, het boeken maken, 
alles hangt af van de verkoopcijfers ook of je 
nog eens een boek mag maken.


Het heeft mij allemaal nogal beziggehouden met 
name wat het over mijn werk zei en ik heb nooit meer
in het boek gekeken om te de gedachten te stoppen
wat er allemaal beter aan had gekund, je bent zelf je 
strengste rechter en zie je dingen die een ander
natuurlijk helemaal niet opvallen.
Vorige week werd ik aangenaam verrast, het boek werd 
vermeld in de Flow en wat nog fijner was het boek is te
koop in de Flow shop tussen allerlei prachtige boeken.
Een grote opluchting maakte zich van mij meester,
wat een compliment en erkenning.
Samen hiermee kwamen meteen de beelden tevoorschijn
van alle mensen die foto's van dingen die ze maakten
uit mijn boek op de social media plaatsten en
alle enthousiaste reacties over het boek.
(die werden steeds overschaduwd met de gedachte
aan de cijfers en wat ik misschien niet goed deed)

En eindelijk kwam ik tot het gevoel dat het goed was 
met het boek, na al die maanden kan ik het boek
achter me laten, echt achter me laten.
Ik voel ook niet meer de neiging om te kijken naar
wat er anders had gekund, het is wat het is en eigenlijk
ben ik er best wel trots op.

Ik wens je een fijne dag
-X-

17 opmerkingen:

  1. Ik blijf het gewoon een topboek vinden... de anderen zitten al ver weg achteraan in de boekenkast, maar Lovingwool ligt nog steeds samen met nog twee andere(voor mij) toppers gewoon in de leesmand naast mijn fauteuil om de saaie tv-avonden te verloochenen ... en hoop van harte dat er toch nog een vervolg mag komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind Lov-ing wool prachtig en inspirerend. Er verschijnen inderdaad veel boeken in het genre, waarschijnlijk juist omdat je oudste en je middelste zo succesvol zijn! Heb je daar al aan gedacht? Lov-ing wool is lang houdbaar, zo niet tijdloos en smaakvol. Het doet mij telkens glimlachen. Het leven zit in het kleine en jij bent daar mijn held in. Mindfulness helpt tegen alle muizenissen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Ingrid, je boeken zijn zo mooi. Fijne verhalen, leuke diy's. Je boeken blijven me inspireren..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En zo is het lieve Ingrid! Dikke vette kus X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoeveel boeken worden er niet gekocht gewoon 'omdat iedereen ze koopt'? En hoeveel van die boeken staan dan gewoon een leven lang onaangeroerd op de plank?

    Eén ding weet ik zeker, de mensen die Lov-ing Wool gekocht hebben, die lezen het boek, maken er dingen uit en laten zich inspireren. Dat is veel belangrijker dan enkele cijfers. Ik hou er alleszins van! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij maakt dingen waar duizenden anderen alleen van kunnen dromen. Jouw boeken springen eruit tussen andere boeken. Geniet van de kleine dingen: onverwachte complimentjes, kleine voorbeelden van wat anderen met jouw mooie boek doen, én nu van de terechte aandacht in Flow.
    Zoek meer in jouw hoofd naar het kleine tevreden stemmetje, de ik die weet dat jij er alles aan hebt gedaan om een gaaf boek te maken anders dan anderen.
    Je fleurt de dagen van anderen op jouw geheel eigen manier echt op.

    Lieve groetjes, Margare

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat cijfers het is een geweldig leuk Boek!
    Niet alleen leuke haaksels maar ook geweldig leuk om te lezen. Het is niet zo'n doorsnee saai boek met kneuterig haak werkjes het is hip. Eet een appeltaartje en geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je boek en jij zijn anders, en daarom spring je eruit.
    dik compliment,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je wel eens gekeken naar de recensie van je boek op Bol.com? Die laat alle muizenissen wel definitief wegwaaien :). Een stukje:

    "Voor LovING Wool ging Ingrid op reis naar o.a. Frankrijk en Turkije en we zien de mooiste kleuren en patronen. Dit levert prachtige sfeerbeelden op en heel veel inspiratie om te gaan haken, breien en borduren."

    en ook nog dit:

    "Soms zijn dit soort boeken meer scrapbook-vormgeving dan inhoud, maar dit boek staat vol met leuke grappige projecten, niet te moeilijk, én het is prachtig vormgegeven. Geschikt voor mensen die inspiratie zoeken om aan de slag te gaan, of die gewoon houden van een mooi kijkboek."

    Het springt er dus inderdaad uit en ik weet wel wat ik voor Sinterklaas ga vragen :)

    Liefs Tink

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het gewoon een topboek en kijk er vaak in

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Net als je andere boeken maakt ook deze me blij, ze liggen alledrie binnen handbereik en ik kijk er vaak en graag in... oh, ze zijn ook perfect om cadeau te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je moet er zeker trots op zijn en je eigen gevoel telt veel meer dan al die cijfers bij elkaar. Ik heb je eerste twee boeken gekocht maar deze niet, omdat ik geen haker/breier ben. De eerste twee zijn wat breder geschreven, misschien dat dat ook meespeelt? En gewoon dromen over nummer vier!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb je boek hier ook liggen en ik en kijk met plezier naar de mooie werkjes en foto's, GA alsjeblief zo verder en verander je stijl niet want dit ben jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh het is zo'n mooi boek. Ik bekijk regelmatig al jouw boeken en ik word keer op keer er zo blij van. En het is zo mooi vormgegeven allemaal en heel belangrijk het zijn echte Ingthings. Lieve Ingrid op de een of andere manier willen we altijd bevestiging of het goed is en laten we ons leven er door leiden, maar onthoudt alsjeblieft dat je prachtige dingen maakte en je niet half in de gaten hebt hoeveel mensen je inspireert. Een hele fijne dag! X Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik bedoel dat je prachtige dingen maakt (niet maakte). X

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jouw boeken zijn de enige hobbyboeken die ik werkelijk van a tot z gelezen en herlezen heb. Ik vind ze geweldig, ook lov-ing wool. Wat zeggen cijfers nou?? Kijk liever naar wat het met mensen doet. Dat zegt veel meer. Bij mij zorgen je boeken altijd weer voor een blij gevoel. Dat is toch fantastisch als je dat bij iemand voor elkaar kunt krijgen. Ben trots op jezelf!! Ik hoop zeker op een vervolgboek. Lieve groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)