vrijdag 17 november 2017

Breilesje


Nu het zo snel donker is zit ik meer te handwerken dan
ik in de zomer doe, dan is het fijn om na het eten nog 
even naar buiten te gaan, maar op het moment moet je
al om een uur of 4 het licht aan doen..
Het lijkt wel of ik eerder stil val op deze dagen en dan 
pak ik sneller een handwerkje, een tijdje haakte ik wantjes,
dat ging zo lekker, dat ik er waarschijnlijk veel te veel
maakte, ik verkocht er al best veel, maar er zijn er
nog meer dan genoeg over..
Na al dat gehaak had ik zin in een breiwerkje, 
ondertussen keek ik op Netflix naar Alias Grace, heel fijn,
een kostuumdrama, daar hou ik van, wel met een moord,
ik zeg het maar even, mocht je daar niet van houden,
maar vooral een prachtig psychologisch drama.


Nadat ik een foto op Instagram zette van het kussen
kreeg ik verschillende malen de vraag naar het 
stekenpatroon, ik prijs natuurlijk mijn kussen, wat in de
webwinkel staat, uit de markt, maar vooruit, ik gun 
natuurlijk iedereen een fijn breiwerkje.
Ik schreef het enthousiast op het breiwerk zelf, maar ik
weet nu al dat ik er vragen over ga krijgen, omdat
het misschien niet goed genoeg leesbaar is, dus;
Zet de steken op; dat moet een veelvoud zijn van 4 steken
en dan nog 3 extra (dat is belangrijk anders kom je niet uit)
Rij 1; 1 recht *1 averecht, 3 recht* Herhaal van * tot * tot er
nog 2 steken overblijven. Brei 1 averecht, 1 recht.
Rij 2: brei alle steken averecht.
Rij 3: *3 recht, 1 averecht*  Herhaal van * tot * 
tot er 3 steken overblijven. 3 steken recht breien.
Rij 4: averecht breien.
Deze 4 rijen steeds herhalen.
Het is wel een breiwerk waarbij je steeds moet 
tellen en goed moet opletten, ik haalde verschillende 
keren een stuk uit, als je 1 steek verkeerd doet,
klopt het patroon niet meer, maar op den duur herken
je dat patroon en gaat het steeds makkelijker.


En dit is het kussen geworden, mocht je er ook eentje
willen maken, maakt dan eerst een proeflapje met het garen
en de naalden die je wil gebruiken, zet bijvoorbeeld 
10 steken op, haal het van de naalden af en meet het op,
meet dan het kussen en reken uit hoeveel steken je nodig hebt.
Let wel op dat veelvoud van 4 plus 3 steken om mee te
beginnen, anders krijg je het niet goed.
Het klinkt altijd veel ingewikkelder als je het opschrijft,
ik zou zeggen; gewoon proberen :-)

Ik wens je een fijn weekend
-X-

12 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het breipatroon, het is een prachtig motief. En het kussen is ook prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi effect, en poepsimpel om te breien, lijkt me.
    Fijne dag, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die uitdrukking ken ik niet en ik ga m ook weer vergeten, geloof ik ;- ) Wat fijn dat je het zo makkelijk vind.

      Verwijderen
    2. Haha, nu denk ik eraan dat jullie het woord ‘poep’ ook een andere betekenis geven. In deze context is het inderdaad ‘héél simpel, makkelijk’! (Als Belg) Zo zie je maar dat elk woord, zo hetzelfde en toch weer anders kan zijn...

      Verwijderen
  3. Toeval bestaat niet. Mijn vader is een vest voor me aan het breien in dezelfde steek. Ik vind het ook een mooie steek voor een pannenlap dus dit breilesje komt op het juiste moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi geworden.
    (kleine noot, in de tekst heb je bij rij1 de laatste 2 steken omgedraaid. In de tekening staat het goed haha. En je dacht dat die niet duidelijk was)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht zelf dat het goed was zo, nuja, alle fouten zijn voor mijn rekening, dan is het een kwestie van proberen, denk ik:-)

      Verwijderen
  5. Mooi. En eigenlijk een eenvoudige steek, maar dat geeft vaak het beste resultaat :-)
    Groetjes en fijn weekend!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig kussen! Heel mooi.
    Dank je wel voor het delen van het patroon!
    Groetjes, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind hem heel erg mooi! Ik zou graag willen weten met welk garen en op welke naald je deze gebreid hebt, kan ik ook een poging wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful pattern, I'm glad the Google translation app was able to translate the pattern. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)